Cota 0

Braconaj - asta este singura eticheta care se poate pune pe rezultatul controlului efectuat de vamesii maghiari asupra unei dubite din Romania.

Autoritatile au oprit masina la 60 de kilometri de granita si au verificat incarcatura. Erau 16 genti frigorifice pline de pasari, aproape jumatate din ele fiind clar braconate. Transportul venea din Romania, se indrepta spre Italia, iar in masina se afla doar soferul.
Vamesii din Ungaria au constatat infractiunea, au chemat un biolog de la un parc natural din apropiere si au inceput sa calculeze. Erau 2946 de pasari, iar valoarea lor de conservare este estimata la 73.475.000 de forinti, adica aproape 250.000 de euro.

Lista mortii nu cuprinde doar pasari la care vanatoarea este permisa, asa cum este ciocarlia. In gentile frigorifice erau doar 1735 de ciocarlii, un sturz si 3 grauri. Restul pasarilor sunt braconate.

Cele mai multe victime ale braconajului au fost fasele de lunca - 943. Imediat in urma lor, pe locul al doilea de pe lista, fasele rosiatice. Iar de aici, lista mortii are specii care nu se regasesc niciodata pe lista de vanatoare. Ploier auriu, pitigoi albastru, vrabie de camp, vrabie de casa, cinteza, cinteza de iarna, maracinar, presura sura, codobatura alba si codobatura galbena, sticlete, scatiu, florinte, pitulice fluieratoare.

Toate pasarile fusesera impuscate.

In timp ce soferul masinii a fost retinut de Politia din Ungaria, Societatea Ornitologica Romana a depus o plangere la Politia din Romania pentru a investiga acest caz. Stim, de ani de zile, ca sub umbrela ciocarlie se braconeaza pasarile cantatoare din tara noastra, dar deja lista aceasta arata ca s-a depasit stadiul de vanatoare ilegala, de confuzie a pasarilor. Consideram ca deja putem discuta despre retele de braconaj, dat fiind ca un roman merge cu masina pentru a livra pasarile impuscate in Italia.

Este cazul sa discutam despre cota 0 de vanatoare la ciocarlie, dat fiind faptul ca in aceasta perioada mii de pasari cantatoare sunt braconate si prezentate drept ciocarlie la controalele efectuate de autoritati. Pentru a descuraja consolidarea acestor retele de braconieri, trebuie sa le dispara scutul - ciocarlia. Aceasta specie nu trebuie sa se mai regaseasca pe lista de pasari care se vaneaza.

In acest sens, va rugam sa ii scrieti si dvs doamnei ministru Doina Pana la adresa cabinet.ministru@map.gov.ro Mesajul este mai jos.

"Stimată doamnă ministru,
De ani de zile, ciocârlia este un paravan pentru braconierii străini de păsări cântătoare. La o simplă căutare online veți descoperi cazuri cu sute de mii de ciocârlii vânate peste cotele aprobate, cu zeci de braconieri de păsări cântătoare. Aceste păsări nu fac daune agricole, nu sunt și nu pot fi considerate dăunători, sunt păsări pe care vânătorii români nu le vânează, sunt păsări care sunt protejate de legile europene.

Până în 1996, ciocârlia nu s-a vânat NICIODATĂ în țara noastră. Suntem singura țară UE din estul Europei care permite acest tip de vânătoare. Noi pierdem elemente de biodiversitate doar pentru plăcerile gastronomice ale unor indivizi dispusi sa incalce legile statului roman.

Românii ascultă ciocârlia, nu o împușcă. Pentru noi ciocârlia este o voce, nu un gust. „Ciocârlie” este un titlu de onoare pentru cântăreții noștri, Ciocârlia este o piesă muzicală, nu carne vie de expus alicelor.

Mai mult, ciocârlia este specie umbrelă pentru braconarea de alte păsări cântătoare, așa cum se vede si din ultimele știri. Vânătorii italieni susțin că au vânat ciocârlii, dar împușcă tot ce zboară.

Pentru a stopa acest măcel, vă solicit să opriți vânătoarea la ciocârlie, astfel încât să nu se mai poată bracona păsările cântătoare.

Nu vom fi singurii care fac acest lucru – vânătoarea de ciocârlie este permisă doar în alte 5 state membre UE, țări care au această tradiție și care au reușit să distrugă populația de ciocârlie. Acum, acolo se aplică măsuri de agromediu pentru a restabiliza populațiile, iar vânătorii străini se înghesuie la noi și consecințele sunt nefaste.

Cu stima,"