Cate zboruri poate frange un singur cartus?

Cel puţin 1 milion de păsări mor anual ȋn Europa, de puşcă, fără să fie ȋmpuşcate. Se sting lent şi chinuitor, otrăvite cu plumbul provenit din alice uzate, ȋnghiţite accidental. Moartea lor declanşează un adevărat carusel funebru. Păsările răpitoare sau necrofage ciugulesc din cadavrele otrăvite şi se intoxică, posibil mortal, la rândul lor.

Spune STOP JOC aici: www.birdlife.org/banlead

Ce se ȋntâmplă cu trupul unei păsări care ȋnghite o alică, luând-o drept pietricică, seamănă inadmisibil cu o scenă de film. Diferenţa este că această grozăvie e reală.

Se petrece chiar ȋn timp ce citeşti asta. Plumbul atacă tractul digestiv al păsării, ȋmpiedicând-o să se hrănească. Urmează o perioadă ȋn care pasărea ȋncă trăieşte, dar, ȋn fapt, moare de foame, chinuită de dureri.

Probabil te ȋntrebi de ce ar mânca păsările alice de plumb. Răspunsul vine de la Darwin. Ȋn decursul evoluţiei, multe păsări sălbatice au ȋnvăţat că pietricele sau nisipul ȋnghiţite odată cu hrana ajută digestia. Se bazează pe ajutorul lor, aşa cum noi ne bazăm pe alimentele despre care am auzit şi observat că au efecte similare.

Cumplitele "digestive" se găsesc, asemeni originalelor cu care sunt tragic confundate, pe toate drumurile. Se estimează că ȋn habitatele preferate ale păsărilor, preferate şi de vânători, sunt lăsate ȋn urmă anual aproximativ 1.700 – 7.800 tone de plumb.

Printre inocentele victime ale cartuşelor otrăvitoare se numără cea mai puţin comună dintre lebede – Cygnus columbianus, specie ameninţată chiar şi ȋn lipsa acestui pericol, şi graţioşii flamingi, Phoenicopterus roseus.

Cele mai multe păsări care mor intoxicate cu plumb sunt ȋnsă raţele. Speciile grav afectate sunt raţa suliţar (Anas acuta), raţa sunătoare (Bucephala clangula) şi raţa moţată (Aythya fuligula) – şi ea deja ameninţată la nivel global. O dată cu ele, cad pradă neştiutoare păsări răpitoare sau necrofage care se hrănesc cu stârvurile otrăvite.

"Nimic nu spune adio ca plumbul", nu-i aşa?
Este sloganul campaniei iniţiate de Birdlife International care urmăreşte interzicerea folosirii alicelor de plumb la vânătoare ȋn zonele umede (lacuri, râuri, mlaştini, delte etc.), respectiv ȋn regiunile care adună laolaltă, datorită hranei abundente, cele mai numeroase populaţii de păsări.

Până ȋn 21 decembrie, puteţi sprijini campania Birdlife ȋn cadrul dezbaterii publice lansate de către Agenţia Europeană pentru Substanţe Chimice, ECHA.

Adăugaţi comentarii pe pagina destinată consultărilor şi cereţi UE să urmeze exemplul Danemarcei, ţară care a interzis folosirea alicelor de plumb ȋn urmă cu 21 de ani. Puteţi folosi datele din acest articol, care provin din studiul realizat de ecotoxicologul Rafael Mateo, "Otrăvirea cu plumb a păsărilor sălbatice ȋn Europa şi legislaţia specifică din diferite ţări".

"Şi-i atârnau aripile de plumb" scria George Bacovia, fără să ştie că, peste un secol, versul ar putea adapta ȋn română, ȋnfiorător de realist, sloganul campaniei "Nothing says goodbye like lead...".