Conservarea si managementul integrat al ostroavelor de pe Dunare

Dunarea Inferioara impreuna cu Delta Dunarii reprezinta una dintre cele mai remarcabile ecoregiuni de zona umeda din lume. Dinamica hidrologica a fluviului, procesele de eroziune si sedimentare si regimul periodic al inundatiilor, determina formarea a numeroase ostroave de-a lungul granitei dintre Romania (111 ostroave acoperind 11.063 ha) si Bulgaria (75 ostroave acoperind 10.713 ha). Aceste ostroave gazduiesc ecosisteme de lunca bogate cum ar fi: paduri naturale de lunca, cordoane de nisip, mlastini si canale naturale, si sunt parti integrante ale coridorului de migratie situat de-a lungul Dunarii, esential pentru distributia a numeroase specii de animale si plante.

Principalele probleme care afecteaza habitatele acestor ostroave sunt managementul defectuos al padurilor de lunca (conversia in plantatii de plop) si navigatia. Din totalul suprafetei ostroavelor romanesti, 51% reprezinta habitate naturale (paduri naturale de lunca, cordoane de nisip si mlastini) incluse in Anexa I a Directivei Habitate reprezentand locuri importante de reproducere, hranire si iernare pentru specii de pasari amenintate la nivel global. Asadar, conservarea ostroavelor romanesti este cruciala pentru salvarea ecosistemelor de lunca din intregul bazin al Dunarii si pentru prevenirea pierderii lor. Speciile de pasari care vor beneficia de masuri de conservare in cadrul proiectului sunt: soimul dunarean (Falco cherrug), codalbul (Haliaeetus albicilla), pelicanul cret (Pelecanus crispus), cormoranul mic (Phalacrocorax pygmeus) si rata rosie (Aythya nyroca). Toate aceste specii sunt listate in Anexa I a Directivei Pasari (79/409/EEC). In legislatia din Romania cele 5 specii de pasari sunt cuprinse in Anexa nr. 3 a OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice.

Dintre habitatele de interes comunitar, 477 ha de paduri cu salcie alba (Salix alba) si plop alb (Populus alba) si 3,4 ha de paduri aluviale cu arin negru (Alnus glutinosa) si frasinul comun (Fraxinus excelsior) vor fi administrate in regim de protectie. Aceste tipuri de habitat sunt listate in Anexa I din Directiva Habitate (92/43/EEC) si in Anexa nr. 2 a OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice.

Proiectul este finantat prin programul LIFE al UE si este implementat in perioada 2006 - 2010 printr-un parteneriat dintre APM Calarasi, WWF, SOR, Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice si Directia Silvica Calarasi. Are ca scop protejarea si mentinerea biodiversitatii habitatelor si speciilor ostroavelor de pe Dunare si managementul adaptativ al padurilor de lunca. Este structurat pe 38 de actiuni care vizeaza activitati de conservare, management al habitatelor si speciilor de pe ostroave si de constientizare publica.

Obiective specifice:
• protejarea si mentinerea habitatelor si speciilor de pe 8 ostroave situate pe Dunare: Ciocanesti. Haralambie, Soimul, Albina. Fermecatul. Cianul Nou, Tramsani, Turcescul,
• desemnarea celor 8 ostroave ca situri Natura 2000
• asigurarea unui management adecvat pentru padurile naturale si seminaturale de lunca